Pengaruh Promosi, Pendapatan, Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Tiket Lomba Burung Kicau
DOI:
https://doi.org/10.37090/bpj.v4i1.1658Abstract
This research aims to analyze and describe the influence of promotion, income, and brand image on the decision to purchase tickets for the Indonesian Kuby bird competition in Semarang. The population in this study were participants in the Kuby Cup bird competition. The sample used in this research was 100 people. Data analysis was carried out using ordinal logistic regression analysis with SPSS 27. The results of this research analysis show that the promotion variable has a positive influence on purchasing decisions, the income variable has an influence on purchasing decisions, the brand image variable has an influence on purchasing decisions, and the promotion, income and brand image variables simultaneously influence purchasing decisions.
Keywords: promotion, revenue, brand image, purchasing decisions
References
Alma, B. (2016). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.
Anita, Setianingsih et.al (2022). Purchase Desicion: Income, Promotion, and Product Quality Analysis (Study Case Subsidized Home Ownership Credit in PT Cirebon Sentosa Raya). Journal & Proceeding FEB UNSOED. Vol 12, No. 1, 44-64.
Azhari, Dimas Rafi dan Mohammad Frisky Fachry. (2020). Pengaruh Citra Merek dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Batik Karawang di Ramayana Mall Karawang. Jurnal llmiah Manajemen Ubhara. Volume 2 No 1. April 2020. 170-197.
Darmansah, Aprillia dan Sri Yanthy Yosepha (2020). Pengaruh Citra Merek dan Persepsi Harga Terhadap Keputusan Pembelian Online Pada Aplikasi Shopee. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen Unsurya. Vol. 1, No. 1. November 2020, 122-144.
Febriana, P. (2020). Pengaruh Harga dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Pada Lazizaa Chicken and Pizza di Jambangan Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN). Vol. 8, No. 1, Juni 2020, 34-50.
Ferdinand, A. (2016). Metode Penelitian Manajemen: Pedoman Penelitian untuk Skripsi, Tesis dan Disertasi Ilmu Manajemen. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Firmansyah, M. Anang. (2018). Perilaku Konsumen (Sikap dan Pemasaran). Yogyakarta: CV Budi Utama.
Fitroh, Ainul et.al. (2019). Pengaruh Atraksi Wisata dan Motivasi Wisatawan Terhadap Keputusan Berkunjung. Malang: Jurnal Administrasi Bisnis (JAB). Vol. 42 No.1, Januari 2019, 212-224.
Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 23 (Cetakan VI). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Giang, Randi R. (2013). Pengaruh Pendapatan Terhadap Konsumsi Buruh Bangunan di Kecamatan Pineleng. Jurnal Emba. Vol.1, No.3. 249-250.
Haryono, E. (2023). Statistika SPSS 28. Bandung: Widina Bhakti Persada.
Indriantoro, N. dan Supomo, B. (2016). Metodologi Penelitian Bisnis Untuk Akuntansi & Manajemen (Edisi Pertama). Yogyakarta: BPFE.
Kotler, Philip dan Armstrong. (2014). Manajemen Pemasaran (Edisi 15). Jilid 1. Jakarta: Erlangga.
Kotler, Philip dan Keller, Kevin Lane. (2018). Manajemen Pemasaran (Edisi 12). Jilid. 2. Jakarta: PT Indeks Kelompok Gramedia.
Kurniawati, Tursina. (2013). Pengaruh Proses Rekrutmen, seleksi dan Gaji Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT. Bank Syariah Mandiri Cabang Yogyakarta. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.Yogyakarta.
Kusuma, Tubagus Mahendra dan Suniantara, I Ketut Putu. (2022). Pengaruh Pendapatan, Social Influence, dan Kondisi Ekonomi Makro Terhadap Keputusan Pembelian pada E-Commerce. Perspektif: Jurnal Ekonomi & Manajemen Universitas Bina Sarana Informatika. Vol. 20, No. 1, Maret 2022. 260-286.
Mangkunegara. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaa. Bandung: PT. Remaja RosdaKarya.
Martani, Dwi et. al. (2016). Akuntansi Keuangan Menengah, Edisi 2 Buku 1. Jakarta: Salemba Empat.
Muhammad Irvan et.al. (2022). Kualitas Produk, Citra Merek, dan Ekuitas Merek Terhadap Keputusan Pembelian Online (Pengguna Shopee di Surakarta). Edunomika. Vol. 06, No. 01 (2022), 75-99.
N.L.K.D. Pratami et.al. (2020) Pengaruh Kualitas Produk dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Honda Scoopy Pada PT. Mertha Buana Motor, Singaraja. Jurnal Manajemen dan Bisnis. Vol 2 No. 1, Juli 2020. 54-77.
Rahayu, Suharni. (2022). The Effect Of Brand Image and Promotion On The Purchase Decision Of Tony Jack Jeans Product At DNA Store South Of Tangerang. International Journal of Science, Technology & Management. Vol. 3, No. 1. Januari 2022, 256-264.
Sodikin, Slamet Sugiri dan Riyono, Bogat Agus. (2014). Akuntansi Pengantar I. Yogyakarta: STIM YKPN.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sunyoto, Danang. (2015). Strategi Pemasaran. Cetakan pertama. Yogyakarta: CAPS (Center for Academic Publishing Service).
Susila dan Suyanto. (2015). Metodologi Penelitian Cross Sectional. Klaten: Bossscript.
Tasya Valery Susanto et.al. (2021). Pengaruh Lokasi Pemasaran dan Pendapatan Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Produk Singkong Baper. Jurnal Trisna Riset Vol. 2 No. 1, 2021.
Thompson, Arthur. (2016). Crafting and executing strategy: the quest for competitive advantage, concepts and readings. New York: McGraw-Hill Education.
Tjiptono, Fandy. (2014). Pemasaran Jasa –Prinsip, Penerapan, dan Penelitian. Yogyakarta: Andi Offset.
Tjiptono, Fandy. (2015). Strategi Pemasaran, Edisi 4. Yogyakarta: Andi Offset.
Tjiptono, Fandy. (2017). Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta: PT Indeks Kelompok Gramedia.
Wakhidah, Esti Nur. (2018). Pengaruh Harga, Promotion, dan Customer Trust Terhadap Keputusan Pembelian Tiket Pesawat Secara Online Pada Situs Traveloka.Com. Jurnal Manajemen Dirgantara Vol.11 No.2, Desember 2018, 48-57.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Satriyo Maulana, Vita Adelia, Dedik Purwanto, Firdaus, Amelia, Ilham Yusuf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.