STRATEGI PENGEMBANGAN PRODUK KERUPUK KEMPLANG DENGAN METODE SWOT DI UMKM DUA PUTRI BUMI WARAS KOTA BANDAR LAMPUNG
DOI:
https://doi.org/10.37090/indstrk.v5i1.362Keywords:
EFAS, IFAS, Kemplang Crakers, SWOT Analysis, StrategyAbstract
Abstract
The strategy of developing kemplang cracker products in Dua Putri UMKMÂ sub-district of Bumi Waras, Bandar Lampung city is experiencing a high level of competition, the aim of this research is to produce a strategy that is in accordance with the conditions of the Dua Putri UMKM in developing a business, and to provide strategic input from the results of the research. Data collection techniques in this study were carried out by observation, interviews and questionnaires then analysed by SWOT. It is known that the IFAS value is 3,36080 with a strength factor having a value of 2.51632 and a weakness of 0.84448 with a difference in value (+) of 1.67184. and the EFAS value is 2.82229 with the opportunity factor having a value of 2.30108 and the threat factor 0.52121 with the difference in value (+) 1.77987. This value indicates that the organization is experiencing a period of growth both in sales, taste, and price differences. UMKM two putri kemplang crackers are on average in her quest to pursue a strategy of exploiting strengths to overcome weaknesses. From the results of the Cartecius diagram, that kemplang cracker Dua Putri UMKM are in quadrant 1 (one), namely an aggressive strategy, where this UMKM is in a very favorable position, this UMKM has the opportunity and strength so that it can take advantage of the existing opportunities
References
Akbar, E. (2014). Analisis Strategi Pemasaran Sarinira Hot Chocolate Dengan Metode BCG, SWOT, dan Benchmarking (Studi Kasus : CV. Sarinira Nusantara). Skripsi. Dipublikasi : Universitas Muhammadiyah Surakarta
Alamsyah N. (2019). Analisis Stratgi Pemasaran Perusahaan Supplier Kusen Aluminium Dengan Metod SWOT (Studi Kasus Di CV. Pillar Jaya Sentosa). Jurnal Kreatif Industri. Vol.3 No. 1 ISSN : 2597-8950. Teknik Industri STT Ibnu Sina . Batam.
Anoraga, Pandji, (2016), Manajemen Bisnis, Edisi Kedua, Rineka Cipta, Jakarta.
Basu Swastha dan. (2002). Manajemen Pemasaran Modern. Yogyakarta : Liberty
Fajar kuniawan. (2017). SWOT Analysis (Analisis SWOT) - Manajemen Pemasaran-Marketing. https://www.youtube.com/channel/UCFUYA3JTcLXKj34HcKpVA1w
Fandy Tjiptono. 2014. Pemasaran Jasa (Prinsip, Penerapan, Penelitian). Yogyakarta. Andi.
Farah, Dinnia Ainul. 2018. Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategy Competitive Advantage Pada Pusat Souvenir (Studi Kasus CV Nabata Souvenir Desa Kendalrejo Kecamatan Talun Kabupaten Blitar. Tulungagung: Institut Agama Islam Negeri Tulungagung
Friesner, (2010). Analisis swot. diproleh di https://id.wikipedia.org/wiki/Analisis_SWOT
Indra mustofa. (2020). Cara mudah belajar tentang jenis sampel dalam penelitian kuantitatif. https://www.youtube.com/watch?v=wvfcpVJlP8A
Jazuli, Syauqi. 2016. Analisis SWOT Strategi Pemasaran Produk Pembiayaan Pada BMT EL-SYIFA Ciganjur. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
Kotler, Philip and Gary Amstrong. (2016). Prinsip-prinsip Pemasaran. Edii13. Jilid 1. Jakarta:Erlangga.
Mifthahurizal K. (2017). Analisis Strategi Pengembangan Usaha Minuman Sari Buah Sirsak. Jurnal Teknologi Dan Manajemen Agroindustri. Vol. 6. No. 2. ISSN 2252-7877. Faculty Of Agricultural Teclology. Universitas Brawijaya. Malang
Moh. Zainal.A.(2017). Pemilihan Strategi Pemasran Dngan Metode SWOT Dan TOPSIS. Jurnal Teknik Industri Vo. 18. No. 01. ISSN 1978-1431. Fakultas Teknik. Universitas Muhammadiyah Malang. Jawa Timur.
Moleong, Lexy J. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
Nova W. (2018). Analisis Swot Produk Teh Wangi Pada PT. NSP. JITMI Vol.1 . No.2 Teknik Industri Universitas Pemulang. Pemulang.
Pebrian Adi W.(2019). Analisis strategi pemasaran untuk meningkatkan penjualan engan menggunakan analisis swot pada CV. RJM. Prosiding Semnas Teknik UMAHA, ISSN 2721-2662. Teknik Industri Universitas Maarif Hasym Latif, Sidoarjo.
Purnomo, Yusnowo Hadi, (2018). Analisis Swot Dan Stratgi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing UKM Es Puter Di Kota Malang. Jurnal Teknologi, Informasi, Dan Industri, Vol I, N0 1. Teknik Industri universitas Ma Chung .Malang
Rangkuti, Fredy, (2016). Teknik Membedah Kasus Bisnis Analisis SWOT. Gramedia: Jakarta
Riski Amalia, Nina Hairiah. (2019). Strategi Pemasaran Produk Bepang UD. Cap Bunga Kecamatan Palaihari Kabupaten Tanah Laut. Jurnal Teknologi Agro-Inustri Vol.6 No 1. E-ISSN 2598-5884. Teknologi Industri Pertanian, Politeknik Negeri Tanah Laut. Kalimantan Selatan.
Sara Ramadona. (2018). Analisis Strategi Pemasaran Produk Keripik UD. Bagus Abadi Jaya Menggunakan Metode SWOT. Teknik Industri Universitas Muhammadiyah Gresik. Gresik.
Syahnur. M. Akbar. (2015). Analisa Strategi Pemasaran Terhadap Performance Kerja Dngan Menggunakan Metode Analisis SWOT.Seminar Nasional Teknologi Industri Ratih Vol. 1. Edisi 1. ISSN 2407-8670. Teknik Industri Universitas Mercu Buana. Jakarta Barat
Sunarti. (2009). Metode-metode Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Tambunan, Tulus, (2009). Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Indonesia : Isu-Isu Penting. LP3ES. Jakarta
Widiarini. Z. F. (2019). Perencanaan Strategi Pemasaran Mengunakan Analisis SWOT Dan QSPM Dalam Upaya Peningkatan Penjualan PT Primavista Solusi. Jurnal Of Aplied Business And Economis Vol.5. No. 4. ISSN 384-397. Teknik Industri Universitas Indraprasta PGRI. Indaraprasta
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Peri Daya Pratama
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.