PENGEMBANGAN KAPASITAS SUMBER DAYA MANUSIA DALAM MEMBANGUN PELAYANAN PUBLIK PRIMA DI LINGKUNGAN PEMERINTAHAN DAERAH KOTA BANDUNG

Authors

  • Wieky Rusmanto Universitas Nurtanio

DOI:

https://doi.org/10.37090/jpap.v3i2.1144

Abstract

Developing the quality of Human Resources is essential to realizing excellent public services. Based on this understanding, this article intends to describe and analyze the process of developing Human Resources capacity in building excellent public services in Bandung. The research method used is a qualitative research method with a descriptive approach. The research results show that efforts to develop human resource capacity in realizing excellent public services are shown through three stages: First, building knowledge about public services for local government officials in the local government environment in Bandung City. Second, building skills in providing excellent service for citizens in Bandung. Third, building a friendly and service-oriented attitude and behavior for the regional government apparatus of Bandung. These three efforts are expected to be able to realize excellent service in the city of Bandung through the process of developing human resources for government officials in the regional government of the city of Bandung.

 

Keywords: Organizational Capacity; Human Resources; Public Services.

References

Fatkhan, F., & Anwar, M. K. (2022). Pengaruh literasi dan pendapatan terhadap keputusan berwakaf uang melalui LKS-PWU di Kota Surabaya. Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Keuangan, 5(1), 141-149.

Andrian, Andrian. (2022). “Dampak Politik Kepemimpinan Reformasi Birokrasi (Studi Pada Pemerintah Kota Bandung Tahun 2015).” Jurnal Pendidikan, Sains, Sosial Dan Agama 8 (2): 709–18. https://doi.org/10.53565/pssa.v8i2.570.

Buchari, R. A. (2016). Implementasi E-Service Pada Organisasi Publik Di Bidang Pelayanan Publik Di Kelurahan Cibangkong Kecamatan Batununggal Kota Bandung. Sosiohumaniora, 18(3), 225-230.

Dawud, J., Mursalim, S. W., Anomsari, E. T., & Taufik, N. I. (2019). Strategi perwujudan Kota Bandung sebagai kota ramah penyandang disabilitas: Sebuah perspektif aksesibilitas pelayanan publik. Jurnal Administrasi Negara, 25(2), 141-159.

Oktaviani, R. D., & Setyaherlambang, M. P. (2021). Inovasi Pelayanan Publik Dinas Kependudukan Dan Catatan Sipil Di Kota Bandung. Caraka Prabu: Jurnal Ilmu Pemerintahan, 5(1), 69-90.

Fadillah, N. A. N., Kusumadewi, R., & Suparman, N. (2022). Digital Government dalam pelayanan kependudukan melalui aplikasi SAKEDAP di Kabupaten Bandung. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(12), 4067-4082.

Fathony, R., Muradi, M., & Sagita, N. I. (2021). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Penyelenggaraan Pelayanan Publik di Lingkungan Pemerintah Kota Bandung. Jurnal Agregasi: Aksi Reformasi Government dalam Demokrasi, 9(2), 1-12.

Firdaus. 2018. “Birokrasi Dan Implementasi Program.” Jurnal Ecomet Global 3 (2): 115–25.

Rindri, A. G. (2022). Inovasi pelayanan publik berbasis elektronik di DPM PTSP Kota Bandung. Journal of Business Administration Economics and Entrepreneurship (JBEST), 4(1), 37-46.

Herdiana, Dian. (2020). “Kapasitas Pemerintah Daerah Dalam Pelaksanaan Kebijakan Vaksinasi Covid-19: Kajian Konstruksi Penilaian.” In Manajemen Strategis Pada Sektor Publik: Capacity Building Dalam Meningkatkan Kesiapsiagaan Aparatur Menghadapi Governance Crisis Akibat Pandemi COVID-19, 102–19. Malang: Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya.

Herdiana, Dian, Yayan Muhammad Royani, and Idah Wahidah. (2021). “The Public Value of E-Government at The Village Level.” In Sunan Gunung Djati Conference on Public Administration Practice in Islamic Taught, 1–12. Bandung: UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Putri, I. R., & Yusuf, N. F. (2022). Pengaruh Budaya Organisasi dalam Menciptakan Perkembangan Organisasi. Jurnal Administrasi Publik, 18(1), 143-154.

Istianto, Bambang. (2011). Manajemen Pemerintahan: Dalam Perspektif Pelayanan Publik. Edisi Kedua. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Ismanto, S. U., & Sukarno, D. (2022). E-Readiness Dinas Tenaga Kerja Kota Bandung Dalam Penyelenggaraan Pelayanan Bursa Kerja Online Melalui Aplikasi BIMMA (Bandung Integrated Manpower Management Applications). JANE-Jurnal Administrasi Negara, 14(1), 266-303.

Jumanah, J. (2015). Menyembuhkan Penyakit Birokrasi Dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Publik Di Indonesia. Jurnal Niagara, 7(1), 59-70.

Kurniasih, D., Amin, M. A. S., & Karniawati, N. (2017). Penyusunan roadmap reformasi birokrasi dalam mewujudkan good governance di Kota Bandung. Jurnal Transformative, 3(1), 66-84.

Marihot, M. (2001). Manajemen sumber daya manusia. Yogyakarta: BPFE, 89.

Maryam, Neneng Siti. (2016). “Mewujudkan Good Governance Melalui Pelayanan Publik.” Jurnal Ilmu Politik Dan Komunikasi VI (1): 1–18.

Moleong, Lexy J. (2017). “Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi).” In . Yogyakarta: PT. Remaja Rosdakarya.

Munawaroh, N. (2018). Mewujudkan Good Governance Melalui Reformasi Birokrasi:(Kasus Pelayanan Pembuatan E-Kartu Tanda Penduduk (E-KTP) di Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kabupaten Bandung Provinsi Jawa Barat). Jurnal Dukcapil (Kependudukan dan Catatan Sipil), 21-46.

Prawirodirdjo, A. S. (2007). Analisis pengaruh perubahan organisasi dan budaya organisasi terhadap kepuasan dan kinerja pegawai direktorat jenderal pajak (penelitian pada kantor pelayanan pajak berbasis administrasi modern di lingkungan kantor wilayah jakarta khusus) (Doctoral dissertation, program Pascasarjana Universitas Diponegoro).

Rusmanto, W. (2022). Pelayanan Publik Berbasis Digital Pasca Pandemi Covid-19 di Kota Bandung. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 6(4).

Santoso, E. B., & Rahmadanita, A. (2020). Smart City Di Kota Bandung: Suatu Tinjauan Aspek Teknologi, Manusia, Dan Kelembagaan. Jurnal Teknologi dan Komunikasi Pemerintahan, 2(2), 16-40.

Downloads

Published

2023-11-30

How to Cite

Rusmanto, W. (2023). PENGEMBANGAN KAPASITAS SUMBER DAYA MANUSIA DALAM MEMBANGUN PELAYANAN PUBLIK PRIMA DI LINGKUNGAN PEMERINTAHAN DAERAH KOTA BANDUNG. Jurnal Progress Administrasi Publik, 3(2), 58–69. https://doi.org/10.37090/jpap.v3i2.1144