PENERAPAN PRINSIP UTAMA GOOD GOVERNANCE PADA LAPORAN KINERJA INSTANSI PEMERINTAH DI BAPPEDA KABUPATEN SIDOARJO
DOI:
https://doi.org/10.37090/jpap.v4i1.1251Abstrak
Accountability for bureaucratic performance is a desired condition in state administration in accordance with Presidential Decree no. 81 of 2010. Bappeda Sidoarjo Regency as a regional government agency has an obligation to realize accountability for bureaucratic performance. Apart from that, accountability for bureaucratic performance in the Sidoarjo Regency Bappeda also encourages the realization of good governance in accordance with the main principles of good governance. One form of realizing the main principles of good governance in the Sidoarjo Regency Bappeda is the annual Government Agency Performance Report (LKjIP). The aim of this research is to find out how the main principles of good governance are implemented in the performance report of the Sidoarjo Regency Bappeda. The descriptive qualitative research method is the research method used in this research with research results through analysis of LKjIP documents, interviews and observations of employees who have authority in that section. The research results show that the Sidoarjo Regency Bappeda has implemented the main principles of good governance in administering regional government affairs. The four main principles of good governance that exist really support the Sidoarjo Regency Bappeda, especially in transparency to the public. However, there are still several main principles of good governance that need to be further optimized to increase the level of public trust in the Sidoarjo Regency Bappeda as a regional government agency that carries out regional government affairs, especially in regional planning and development.
Keywords: Good Governance; LKjIP; Bureaucracy Performance
Referensi
Alia, S., Umam, K., & Putri, C. A. (2023). E Government: Electronic Government (Untuk Mahasiswa & Praktisi) (Pertama ed.). Bandung: Jurusan Administrasi Publik FISIP UIN SGD Bandung.
Dani, R. (2022). Reformasi Administrasi Publik (Cetakan Pertama ed.). Pasaman Barat: CV. Azka Pustaka.
Farajuddin. (2021). Konsep Transparansi Dalam Pengelolaan Keuangan Daerah. Seminar Nasional Teknologi Edukasi dan Humaniora, 659-668.
Fauzi, A. (2019, April). Otonomi Daerah Dalam Kerangka Mewujudkan Penyelenggaraan Pemerintahan Daerah yang Baik. Jurnal Spektrum Hukum, XVI(1), 119-136.
Marwiyah, S., Sedarmayanti, Augustinah, F., Listiani, T., Jubaedah, E., & Kushendar, D. H. (2023). Good Governance (Kepemerintahan yang Baik) Era Digital. Sleman: Deepublish (CV Budi Utama).
Noor, Z. Z. (2015). Metodologi penelitian kualitatif dan kuantitatif: petunjuk praktis untuk penyusunan skripsi, tesis, dan disertasi. Sleman: Deepublish.
Purwanti, A. (2022, June). Implementation of Good Governance in Local Government Systems in Indonesia. Journal of Governance, VII(2), 482-490.
Putri, R. A., Setyoko, P. I., & Indiahono, D. (2022, November). Ratio Legis Grand Design Reformasi Birokrasi: Upaya Perbaikan Dimensi Administrasi Publik dari Masa ke Masa. Jurnal Ilmu Politik Dan Pemerintahan, VIII(2), 15-33.
Resmadiktia, N. M., Utomo, Y. D., & Aiman, L. M. (2023, June). Pertanggungjawaban Pemerintah dalam Mewujudkan Good Governance sesuai Hukum Administrasi Negara. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, IX(11), 685-697.
Riwukore, J. R., Habaora, F., & Terttiaavini. (2022, January). Good Governance Dalam Mengukur Kinerja Lembaga Negara (Review). Jurnal Pemerintahan Dan Politik, VII(1), 1-10.
Ro'a, S., & Fitriasuri. (2021). Penerapan Good Governance Dalam Laporan Kinerja Instansi Pemerintah (LKjIP) Pada Pemerintahan Daerah Provinsi Sumatera Selatan. Jurnal Ilmiah Bina Manajemen, IV(1), 43-58.
Sagala, R. (2020). Transparansi Laporan Keuangan Sebagai Media Komunikasi dan Informasi Bank Papua Dalam Keterbukaan Informasi Publik. Jurnal Lensa Mutiara Komunikasi, IV(2), 75-97.
Sihombing, P. R., & Arsani, A. M. (2020, September). Pengaruh Transparansi, LKPD dan PAD Terhadap Kinerja Pemerintah Daerah. Jurnal Ecodemica, IV(2), 179-184.
Suhendar, A. (2020). Keterbukaan Informasi Publik Bentuk Keseriusan Pemerintah Menuju Good Governance (Implementasi Undang Undang Nomor 14 Tahun 2008). Jurnal Wacana Kinerja, XIII(2), 243-251.
Sulfiani. (2021). Penerapan Prinsip-Prinsip Good Governance dalam Pelayanan BPJS Kesehatan Di Kota Palopo. Jurnal Administrasi Publik, XVII(1), 95-116.
Suryono, A. (2020). Kebijakan Grand Design Reformasi Birokrasi 2010-2025 Dalam Penataan Organisasi Dan Tata Laksana. PUBLISIA: Jurnal Ilmu Administrasi Publik, V(1), 1-20.
Wibawa, K. C. (2019). Urgensi Keterbukaan Informasi dalam Pelayanan Publik sebagai Upaya Mewujudkan Tata Kelola Pemerintahan yang Baik. Adminitrative Law & Governance Journal, II(2), 218-234.
Zahra, A., Lubis, F. A., & Harmain, H. (2023). Pengaruh Transparansi Dan Akuntabilitas Terhadap Kinerja Instansi Pemerintah Provinsi Sumatera Utara. SEIKO : Journal of Management & Business, VI(2), 236-247.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2024 Jurnal Progress Administrasi Publik (JPAP)
Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.