IMPLEMENTASI KEBIJAKAN PENERTIBAN PEMASANGAN REKLAME DI KOTA KALIANDA
(Studi Pada Satuan Polisi Pamong Praja Kabupaten Lampung Selatan)
DOI:
https://doi.org/10.37090/jpap.v3i1.961Abstrak
The research aims to describe how the Implementation of the Regulation Policy for Billboard Installation in Kalianda City carried out by the South Lampung Regency Civil Service Police Unit as a Regional Enforcer in accordance with Regulation Number 16 of 2016. The background of this research is because there are still billboards installed not in accordance with applicable regulations, namely South Lampung Regent Regulation Number 20 of 2011 concerning Procedures for Granting Billboard Permits in South Lampung Regency. The Civil Service Police Unit is part of the members in implementing the regulation of billboard installation in Kalianda City. This research method is carried out using qualitative methods. The indicators of this study use the theory of George C. Edward, namely 1) Communication, 2) Resources, 3) Disposition and 4) Bureaucratic Structure. The result of this study is that the implementation of billboard regulation in Kalinda City has gone quite well, but there are still inhibiting factors, namely 1) internal factors, still lack of facilities in implementation, 2) external factors, derived from human resources and part of the responsibility of the company.
Keywords : Implementation; Policy; Billboard.
Referensi
Abdussamad, Z. (2022). Buku Metode Penelitian Kualitatif.
Anggoro, I. P. (2015). Implementasi Kebijakan Penertiban Pemasangan Reklame Di Kabupaten Jember (Studi Pada Satuan Polisi Pamong Praja Kabupaten Jember). Jurnal Ilmu Pemerintahan, 6.
Bakry, A. (2010). Kebijakan pendidikan sebagai kebijakan publik. Jurnal Medtek, 2(1), 1-13.
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33-54.
Kalalo, M. M. K., Kimbal, M., & Kimbal, A. (2018). Implementasi kebijakan pembangunan Terminal Tatelu di Kecamatan Dimembe Kabupaten Minahasa Utara. Jurnal Eksekutif, 1(1).
Lengkong, T. I. M., Ilat, V., & Wangkar, A. (2015). Analisis Potensi dan Efektivitas Pemungutan Pajak Reklame di Kota Bitung. Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 15(4).
Mosshananza, H. (2022). Implementasi Kebijakan Penanggulangan Bencana Banjir di Kecamatan Sidomulyo oleh Pemerintah Kabupaten Lampung Selatan. Demokrasi, 2(2).
Pramazuly, A. N., & Lestari, T. . (2022). Efektivitas Satuan Polisi Pamong Praja Dalam Penertiban Pemasangan Reklame Di Kecamatan Bakauheni Kabupaten Lampung Selatan. Jurnal Progress Administrasi Publik (JPAP), 2(2), 33-47.
Saragih, L. S. A. (2015). Implementasi Penertiban Reklame Di Kota Dumai. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 2(1), 1-15.
Sarundayang, M. S., Karamoy, H., & Lambey, R. (2018). Analisis Potensi Dan Efektivitas Penerimaan Pajak Reklame Di Kota Manado. Going Concern: Jurnal Riset Akuntansi, 13(02).
Wibowo, S, A. (2015). Implementasi Tugas dan Wewenang SATPOL PP Kabupaten Bantul Dalam Penegakan Peraturan Daerah Kabupaten Bantul Nomor 20 Tahun 2015 Tentang Penyelenggaraan Reklame dan Media Informasi. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Islam Indonesia.
Yuliah, E. (2020). Implementasi Kebijakan Pendidikan. Jurnal At-Tadbir: Media Hukum dan Pendidikan, 30(2), 129-153.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2023 Jurnal Progress Administrasi Publik (JPAP)
Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.